dimarts, 20 de gener del 2015

Nova zona d'anellament prop del riu Besòs / Nueva zona de anillamiento cerca del río Besós [18.01.15]

Trenca el silenci un tímid murmuri. L’aigua de les muntanyes corre salvatge. La foscor encara envaeix el paisatge. Només el reflex de la lluna en l’herba gebrada, ens  guia les passes. Fins que per fi, trenca l’albada, tenyint les aigües del Besòs d’un roig intens, que com si de sang es tractés, ens omple el cor i ens dona força per bategar un instant més.

Els estols de fringíl·lids i titelles albirades pels membres més intrèpids del grup d’anellament Parus, que van anar a fer d’avançada dies anteriors, ja prometien una gran jornada. Malgrat que tant en l’avançada, com en la mateixa jornada d’anellament hem pogut veure nombrosos roquerols (Ptyonoprogne rupestris), capritxosos, no han volgut caure a les nostres xarxes. Guardem aquesta fita, com a nota pendent, en un futur, esperem proper.

La jornada d’anellament, ha esdevingut tot un èxit, obtenint 136 captures, de les quals els gafarrons (Serinus serinus) són l’espècie estrella, capturant-ne 89:

·         Bitxac comú (Saxicola rubicola)
·         Cadernera (Carduelis carduelis)
·         Cotxa fumada (Phoenicurus ochruros)
·         Cuereta blanca (Motacilla alba)
·         Gafarró (Serinus serinus)
·         Gratapalles (Emberiza cirlus)
·         Mallerenga carbonera (Parus major)
·         Merla (Turdus merula)
·         Mosquiter comú (Phylloscopus collybita)
·         Pit-roig (Erithacus rubecula)
·         Rossinyol bord (Cettia cetti)
·         Tallarol capnegre (Sylvia melanocephala)
·         Titella (Anthus pratensis)
·         Tord comú (Turdus philomelos)
·         Xivita (Tringa ochropus)

Aquesta vegada, no només hem muntat xarxes verticals, també hem muntat trampes de terra (ballesta). Una de les trampes preparada per rapinyaires i les altres per passeriformes.

Les altres trampes de terra per passeriformes han estat ben exitoses, amb 5 captures de 8 trampes. Aquestes captures han estat una cuereta blanca, una cotxa fumada mascle, dos bitxacs comuns (mascle i femella) i pit-roig.

Imatge 1. Cotxa fumada mascle (Phoenicurus ochruros)
Espectacular imatge de mascle i femella de Bitxac comú (Saxicola rubicola). Podem diferenciar-los perquè el mascle presenta el cap, el coll i el dors negre amb una taca blanca pura al coll i el carpó amb una taca blanca. Per altra banda la femella és més grisosa, no presenta ni el cap, ni el coll ni el dors negre. En la femella la taca del coll no es blanca pura i el carpó no és blanc.

Imatge 2. Parella de bitzac comú (Saxicola rubicola)
Agraïments a totes les persones que han fet possible la jornada: Naike Abad, Jose Bozas, Antonio España, Ángel Fernández, Clemente Fernández, Maria Rosa de Jauréguizar, Estefania Jiménez, Raquel Larios, Fermín Rodríguez, Jordi Rodríguez i Ignasi Toranzo.
___________________________________________________

Rompe el silencio un tímido murmullo. El agua de las montañas corre salvaje. La oscuridad invade todavía el paisaje. Sólo el reflejo de la luna sobre la hierba helada guía nuestros pasos. Hasta que por fin, amanece, tiñendo las aguas del Besós de un rojo intenso, que como si de sangre se tratara, nos llena el corazón y nos da fuerza para hacerlo latir un instante más.

Las bandadas de fringílidos y bisbitas avistadas por los miembros más intrépidos del grupo de Anillamiento Parus que hicieron de avanzadilla días atrás, ya prometían una gran jornada. Aunque tanto en esta como en la misma jornada de anillamiento hemos podido ver numerosos aviones roqueros (Ptyonoprogne rupestris), caprichosos, no han querido caer en nuestras redes. Guardamos esta meta, como objetivo pendiente en un futuro, esperemos cercano.

La jornada de anillamiento ha sido todo un éxito, obteniendo mas de 136 capturas, de las cuales los verdecillos (Serinus serinus) son la especie estrella capturando 89.

·         Tarabilla común (Saxicola rubicola)
·         Jilguero (Carduelis carduelis)
·         Colirojo tizón (Phoenicurus ochruros)
·         Lavandera blanca (Motacilla alba)
·         Verdecillo (Serinus serinus)
·         Escribano soteño (Emberiza cirlus)
·         Carbonero común (Parus major)
·         Mirlo común (Turdus merula)
·         Mosquitero común (Phylloscopus collybita)
·         Petirojo (Erithacus rubecula)
·         Ruiseñor bastardo (Cettia cetti)
·         Curruca cabecinegra (Sylvia melanocephala)
·         Bisbita común (Anthus pratensis)
·         Zorzal común (Turdus philomelos)
·         Andarrios grande (Tringa ochropus)

Esta vez no solo hemos montado redes verticales, sino que también hemos montado cepos. Una de las trampas era para la captura de rapaces y las otras para paseriformes. Destacamos el éxito que han tenido estas últimas, con 5 capturas de 8 trampas colocadas. Las capturas han sido de una lavandera blanca, un colirojo tizón macho (imagen1), dos tarabillas comunes (hembra y macho) y un petirojo.

Imagen 2. Espectacular imagen de un macho y una hembra de tarabilla común (Saxicola rubicola). Podemos diferenciarlos porque el macho presenta la cabeza, el cuello y el dorso negro con una mancha blanca pura en el cuello y el obispillo con una mancha blanca. Por otra parte, la hembra es mas grisácea, no presenta ni la cabeza, ni el cuello, ni el dorso negro. En la hembra la mancha del cuello no es blanca pura y el obispillo tampoco es blanco.

Agradecer a todas las personas que han hecho posible esta jornada: Naike Abad, Jose Bozas, Antonio España, Ángel Fernández, Clemente Fernández, Maria Rosa de Jauréguizar, Estefania Jiménez, Raquel Larios, Fermín Rodríguez, Jordi Rodríguez e Ignasi Toranzo.

2 comentaris: